Geslaagde kennisdag duurzaamheid SRZ-ziekenhuizen

Ziekenhuizen willen graag duurzame zorg leveren, maar daarbij komen veel uitdagingen kijken. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat er minder medicatie in het afvalwater terecht komt? Hoe kunnen wij omgaan met het duurzaam gebruik van materialen en hoe kunnen de ambities uit de Green Deal 3.0 worden toegepast?

Tijdens een kennisbijeenkomst op 25 januari hebben bestuurders en de coördinatoren duurzaamheid van de SRZ-ziekenhuizen met elkaar over deze onderwerpen hun kennis en gedachten uitgewisseld. Dagvoorzitter Jacqueline Cramer was deze dag gespreksleider om de kennis die werd gedeeld om te zetten tot nieuwe ideeën voor de regio.

Vanuit Gupta Strategists gaf Niels Hagenaars een presentatie om iedereen bij te praten over de Green Deal duurzame zorg 3.0. Hij deelde zijn kennis over de verschillende thema’s van de Green Deal en gaf enkele tips om aan te denken bij de uitvoeringsplannen van de nieuwe Green Deal in de zorg.

Daarnaast presenteerde netwerkleden van het SRZ netwerk duurzaamheid resultaten van een vragenlijst over het kennis- en bewustwordingsniveau van personeel omtrent duurzaamheid. Er werd met elkaar gesproken over de ‘scharrelruimte’ die nodig is om nieuwe ideeën te laten ontstaan en over de kracht van de green teams binnen alle ziekenhuizen.

Tot slot kwam Caroline Moermond vanuit het RIVM haar kennis delen over de vervuiling van geneesmiddelen in afvalwater. De resultaten en inzichten die zij deelde vanuit haar onderzoeken gaven de noodzaak aan om hier als ziekenhuizen actie op te ondernemen, want het grootste gedeelte van de milieuvoetafdruk van de Nederlandse zorg komt door geneesmiddelen.

Kortom, een leerzame bijeenkomst, waarbij de ambities om de zorg nog duurzamer te organiseren zijn aangescherpt.